review razer deathadder essential

REVIEW: Razer Deathadder Essential

Een echte gamer kent het merk Razer. Met zijn stijlvolle hardware collectie straalt het klasse uit, zonder over de top design. Of je nu een PC gamer of een console gamer bent, ze hebben een assortiment waar je uit kunt kiezen. In deze review kijken we naar de Razer Deathadder Essential gaming muis, een muis uit de Deathadder series. Let's get started.

TLDR

De Razer Deathadder is een stijlvolle gaming muis die voor niet al te veel geld op te pikken is. De casual gamer kan zijn lol hiermee op. De groene backlight zoals wij van Razer gewend zijn, steekt mooi af tegen het zwarte design.

Voordelen:

• Geschikt voor de wat grotere handen, waardoor het voor iedereen comfortabel voelt.
  • Geen schreeuwend game design.
  • Goede 6400 DPI sensor waardoor zowel langzame als snelle bewegingen geregistreerd worden.
  • Licht van gewicht, waardoor je polsen bespaard blijven.

Nadelen:

• Muis is niet zo programmeerbaar als sommige gamers het liefst zouden hebben.
  • Minder geschikt voor jonge gamers of gamers met kleine handen.
  • Niet het hoogste DPI dat tegenwoordig beschikbaar is.
  • Het duurdere segment gamingmuizen is iets meer ingericht voor langdurige gamesessies en intensief gebruik.

Overall score: 4/5

Specificaties

Type Bedraad
Sensor 6400 DPI optische Sensor - PixArt PAW3328
Grootte (l x b x h) 127mm x 62mm x 43mm
Hand Rechtshandig
Maximale snelheid (IPS) 220
Programmeerbare buttons 5
Gewicht 95g

Verpakking en uiterlijk

De Razer Deathadder Essential komt in compact doosje met de gebruikelijke marketing kreten van de muis. Aan de binnenkant zit een standaard bruine doos met daarin de muis, een sticker met het Razer logo en een quickstart gids.

De muis zelf is een rechtshandige muis (alhoewel de linkshandige variant ook verkrijgbaar is), met aan de linkerkant twee programmeerbare knoppen. De linker- en rechtermuisknop zijn zo gevormd dat je vingers er comfortabel op liggen. De scrollwiel op de muis is voorzien van inkepingen voor extra grip.

razer deathadder essential scrollwiel

De muis is zo'n 13cm lang, 6 cm breed en 4 cm hoog en valt daarmee in de medium-groot klasse muizen. Dit is iets wat gamers met de wat grotere handen kunnen waarderen. Lange game sessies kunnen er voor zorgen dat de hand en vingers moe worden wanneer de muis te klein is. Dit is bij de Razer Deathadder Essential niet het geval.

razer deathadder essential zijknoppen

De Deathadder serie kent muizen uit verschillende prijsgroepen, waar de Essential in de wat goedkopere categorie valt. Hierdoor zijn er bepaalde keuzes gemaakt in het design die de prijs wat drukken, maar waardoor de muis ook wat goedkoper aanvoelt. Zo is de muis niet voorzien van rubberen platen waar de hand veel rust. Dit is niet per sé een gemis, want dat zijn meestal de onderdelen die het snelst slijten bij intensieve gamesessies. Aan de andere kant is dat natuurlijk een extra bescherming. De linkerkant van de muis, waar de duim zit, is voorzien van een textuur wat oogt als rubber. Echter is dit gewoon een plastic laagje dat voorzien is van een textuurtje. Alhoewel je wel het idee van een goede grip hebt, is het vergeleken met duurdere de wat duurdere muizen toch iets minder stevig in de hand. Dat wil overigens niet zeggen dat je het idee heb dat je een blok handzeep in je handen hebt, verre van zelfs. Het is echter één van de onderdelen waarop keuzes gemaakt zijn om de prijs wat te kunnen drukken.

Gebruik & prestaties

De muis is bedraad en dient dus in een USB port aangesloten te worden. Hierna worden de essentiële stuurprogramma's automatisch opgepikt door de PC en is de muis klaar voor gebruik. Wil je de DPI instellen en de knoppen programmeren, moet echter de Razer software gedownload en geïnstalleerd worden.

razer deathadder essential vooraanzicht

Na een aantal uren in gebruik merk je dat het niet zomaar een muis van de Action is. De muis kraakt niet en hij beweegt soepel over de muismat. De knoppen voelen stevig aan en zowel het indrukken als loslaten voelt als kwaliteit. Goedkope muizen willen nog wel eens onnodig drukbereik hebben, waardoor je de knop dieper in moet drukken dan eigenlijk nodig is. Dit geldt niet voor de Deathadder Essential. De knoppen zijn niet muisstil, maar ook weer niet lawaaiig. De zijknoppen zitten goed in bereik van de duim en zijn niet zo gevoelig dat je ze per ongeluk indrukt als je de muis wat steviger vast pakt. Wel voelen de knoppen aan alsof ze wat meer drukbereik hebben dan de linker- en rechtermuisknop. Het scrollwiel is wat zwaarder om te gebruiken dan het klikken van een knop, maar is allerminst stroef te noemen. Het draad van de muis is duurzaam, stevig en licht van gewicht, waardoor je geen touwtrek wedstrijd hebt met je muis tijdens het gamen.

De Razer Synapse Software

Razer deathadder essential software

Om de Deathadder Essential volledig te customizen naar je eigen zin, heb je de Razer Synapse software nodig. Dit is de software die Razer beschikbaar heeft gemaakt voor zijn hardware. De software is eenvoudig te begrijpen en al snel is de DPI standaard aangepast en de button 4 en button 5 ingesteld naar wens. Denk aan een specifieke knop op je toetsenbord, het verhogen of verlagen van de DPI, het aanpassen van de volume op je PC of een windows snelkoppeling. Voor de casual gamer is dit meer dan genoeg, al zullen doorgewinterde gamers behoefte hebben aan meer knoppen voor al hun aangepast macro's. Naast de knopinstellingen en de DPI instelingen kun je er in Razer Synapse ook voor kiezen om het licht aan te passen naar wens of zelfs uit te zetten.

Razer deathadder essential software buttons

Helaas is de Synapse software geen lichtgewicht toepassing. Het neemt al snel meer dan 400MB opslag in, en vraagt tenminste 100MB werkgeheugen om te draaien op de achtergrond

Conclusie

De Razer Deathadder Essential is een gaming muis met stijl. Het voelt comfortabel in de hand, is licht van gewicht en ziet er goed uit. Door zijn stijlvolle uiterlijk is de muis ook prima te gebruiken bij het thuiswerken, zonder dat je het idee hebt dat je een overkill aan knoppen in je hand hebt. De bouwkwaliteit is stevig genoeg om geen kraakjes te horen tijdens het gebruik, de knoppen drukken niet te licht of de diep in en het scrollen werkt fijn. Echter is er wel verschil te merken met de gaming muizen van een klasse hoger. Het hogere segment heeft nét dat beetje extra comfort om de muis goed te gebruiken tijdens een lange gamesessie en nét dat beetje extra grip. Daar betaal je bij de Deathadder Essential dan ook niet voor. De prijs kwaliteitverhouding is dan ook meer dan goed voor wat je krijgt. De software om de muis in te stellen is zwaar en had ik het liefst wat lichter gezien.

Overall score: 4/5

Vorig artikel
Volgend artikel