Aggro

Aggro, afkorting van aggression, is het aantrekken van NPC in een game richting de menselijke speler. In MMORPG wordt de term veel gebruik in raids. Hier is het van belang dat de speler die als ‘tank‘ fungeert alle aggro weet te behouden zodat de vijanden zijn teamgenoten niet aanvallen.

Aggro wordt verkregen door een NPC direct aan te vallen, of te dicht in de buurt van een hostile NPC te lopen. Wanneer een speler aangetrokken heeft door de NPC aan te vallen, moeten andere spelers meer damage (schade) bij deze NPC doen om de aggro over te nemen. Een tank wil alle aggro graag bij zich houden en heeft vaak bepaalde abilities die ‘threat’ geven. Threat zorgt voor extra veel aggro, waardoor een tank snel de aggro van een NPC over kan nemen, zonder dat het meer damage moet doen. Dit is wenselijk omdat een tank niet gebouwd is om het meeste damage van iedereen te doen.

Voor gamemodi als raids, zoals in World of Warcraft, is het van belang dat er onderling veel communicatie is over het moment dat een tank de raid gaat starten. Hierna zal hij eerst een korte tijd aggro opbouwen, waardoor het lastig wordt voor de DPS om deze over te nemen nadat zij starten.