Als een gamer het heeft over een "bullet sponge", dan bedoelt hij of zij meestal een vijand in een spel die ongewoon veel schade kan opnemen voordat hij of zij sterft. Deze vijanden lijken soms wel onsterfelijk en lijken niet snel te sterven, zelfs als je ze herhaaldelijk beschiet.
Het begrip "bullet sponge" wordt vaak gebruikt om de frustratie te beschrijven die kan ontstaan als een speler tegen een vijand vecht die te veel schade kan opnemen. Het kan het gevoel geven dat de speler tegen een muur aan het vechten is, omdat de vijand niet snel genoeg verzwakt of sterft. Dit kan het gevoel van beloning verminderen dat een speler krijgt wanneer hij of zij een moeilijke vijand verslaat.
Hoewel sommige games wellicht moeilijke vijanden nodig hebben om de spanning te verhogen, kan een te grote hoeveelheid "bullet sponges" frustrerend zijn voor de spelers. Het kan leiden tot onrealistische situaties waarin een speler een vijand meerdere keren in het hoofd moet schieten om hem te doden.
Het is belangrijk voor ontwikkelaars om de balans tussen uitdaging en frustratie te vinden, en voldoende variatie te bieden in vijanden om de spelervaring uitdagend en interessant te houden zonder dat het te frustrerend wordt.