Als een gamer het over "camping" heeft, bedoelt hij of zij het gedrag van een speler die op een bepaalde locatie blijft en daar wacht op tegenstanders om ze te doden, in plaats van actief deel te nemen aan de actie en te bewegen door de spelwereld.
Dit gedrag wordt vaak gezien als onsportief en irritant voor andere spelers. Het kan de flow van het spel verstoren en de gameplay minder dynamisch maken.
Camping kan vooral frustrerend zijn in multiplayer-spellen waarbij teams tegen elkaar strijden, zoals first-person shooters. In deze spellen kan een speler die op een enkele locatie blijft en daar blijft wachten, een hele vijandelijke team uitschakelen voordat ze zelfs maar een kans hebben gehad om te reageren.
Hoewel camping op korte termijn succesvol kan zijn, kan het op lange termijn nadelig zijn voor de speler zelf. Door niet actief deel te nemen aan de actie, loopt de speler het risico om belangrijke ervaringen te missen en niet goed te leren hoe hij of zij moet spelen.
Als speler is het belangrijk om eerlijk en sportief te spelen en actief deel te nemen aan het spel. Het is belangrijk om te onthouden dat games bedoeld zijn om leuk en uitdagend te zijn, en niet om anderen te irriteren of te frustreren.