Als een gamer het over een "cooldown" heeft, bedoelen ze meestal de tijd die nodig is om een specifieke actie opnieuw uit te voeren in een spel. Dit kan bijvoorbeeld een vaardigheid, kracht of een item zijn.
Tijdens de cooldown-periode kan de speler de actie niet opnieuw uitvoeren en moet hij of zij wachten tot de timer afloopt voordat hij of zij het weer kan gebruiken.
Cooldowns worden vaak gebruikt in spellen om de balans te behouden en te voorkomen dat bepaalde vaardigheden of items te vaak worden gebruikt. Ze kunnen ook helpen om de spanning op te bouwen en de gameplay dynamisch te houden.
Sommige spellen hebben korte cooldowns, terwijl andere spellen langere cooldowns hebben. In sommige gevallen kan een speler zijn of haar cooldown-tijd verkorten door het gebruik van bepaalde items of upgrades.
Het is belangrijk voor een gamer om rekening te houden met de cooldown-tijd van zijn of haar vaardigheden en items, omdat deze tijdens gevechten van groot belang kan zijn. Het kan bijvoorbeeld beter zijn om een vaardigheid te bewaren voor een later moment in plaats van hem meteen te gebruiken en dan zonder bescherming te zitten tijdens de cooldown-periode.