Ganking is een term die vaak wordt gebruikt in multiplayer games, met name in MOBA's zoals League of Legends en Dota 2. Het verwijst naar het verrassen en aanvallen van een vijandelijke speler die alleen is en zich kwetsbaar voelt. Het doel is om snel een voordeel te krijgen door de tegenstander uit te schakelen voordat zijn teamgenoten kunnen reageren.
Ganking is een belangrijke strategie in deze games, omdat het kan leiden tot een snel overwicht in de game. Het kan echter ook een risicovolle tactiek zijn, omdat het kan resulteren in het blootleggen van delen van de kaart en het uit balans brengen van het eigen team.
Een goede gank vereist coördinatie en planning tussen teamgenoten. Vaak zal een speler de taak op zich nemen om de vijand te lokaliseren en te bespioneren, terwijl een andere speler de gank zelf uitvoert. Als de gank succesvol is, kan het team een voorsprong krijgen in de game en het moreel van de tegenstanders verzwakken.
Ganking is een term die ook buiten games wordt gebruikt, en verwijst vaak naar onverwachte aanvallen in andere contexten, zoals sport of politiek. In gaming-context wordt ganking echter gebruikt om een specifieke tactiek aan te duiden die vaak wordt gebruikt in MOBA's en andere multiplayer games.